The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Frågeställningar i examensarbeten

Author

Summary, in Swedish

För att klara examinationsmålen i

civilingenjörsexamen (SFS 1993:100 bilaga 2) ska varje student

visa förmåga att med helhetssyn kritiskt, självständigt och

kreativt identifiera, formulera och hantera komplexa

frågeställningar. För att öka förståelsen för hur

forskningsfrågan identifieras, formuleras och hanteras vid

LTH har ett tjugotal examensarbetsrapporter från olika

institutioner granskats. Granskningen har utgått från

rapporternas inledande och avslutande kapitel för att se om

forskningsfrågan tydligt formuleras i inledningen och om den

besvaras i slutsatserna. Utifrån det material vi har studerat och

publicerad litteratur kan vi konstatera att det är ett allmänt

problem att studenter på masters-nivå överlag har liten vana

vid att hantera komplexa frågeställningar. Det tycks finnas

bristande kunskaper om vad vetenskaplighet/vetenskaplig

metodik/vetenskaplig tradition innebär för vad som ska

presenteras och vi kan konstatera att det både på LTH och i

stort finns ett behov för åtgärder för att på ett mer effektiv sätt

träna studenter i detta. Att litteraturen inom detta område är

begränsad visar på både behovet men kanske också

svårigheter att identifiera precis hur detta kan göras. Vi

identifierade detta som ett viktigt utvecklingsområde för

handledare av examensarbeten inom

civilingenjörsutbildningarna på LTH, som dock också kan

komma att behöva stöd av nya strukturer och systematiska

åtgärder för att nå gemensamma mål för hela fakulteten.

Publishing year

2014

Language

English

Publication/Series

[Host publication title missing]

Document type

Conference paper

Publisher

LTH

Topic

  • Chemical Engineering

Keywords

  • forskningsfråga
  • examensarbeten
  • Frågeställningar

Conference name

LTH:s 8:e pedagogiska inspirationskonferens, 2014

Conference date

2014-12-17 - 2014-12-17

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published